Hoe omgaan met leerlingen met gedragsproblemen? Studenten lerarenopleiding PXL willen er meer over weten
VRT Nieuws 09/12/21 Studenten die een lerarenopleiding volgen aan de Hogeschool PXL hebben uitleg gekregen over hoe ze moeten omgaan met leerlingen die moeilijk gedrag stellen. Leerkrachten worden daar vaker mee geconfronteerd, en het blijkt een belangrijke oorzaak te zijn waarom ze stoppen met hun job. Steeds vaker worden leerkrachten geconfronteerd met leerlingen die gedragsproblemen hebben, en zeker tijdens deze coronacrisis neemt dat toe. Niet weten hoe daar mee om te gaan is vaak de oorzaak waarom veel leerkrachten stoppen met [...]
“Vaak pesten jongeren vanuit eigen pijn en verwondingen”
Radio 1 10/05/23 Luister naar kinder -en jeugdpsychologe Katelijne Van Lommel, via Radio 1 Select Op sociale media circuleert een filmpje waarin een vader van een leerling van het Sint-Paulusinstituut in Herzele op de vuist gaat met een aantal medeleerlingen van zijn zoon. Dat gebeurde aan de schoolpoort. Aanleiding zou een incident zijn eerder die dag op de speelplaats, met de zoon van de man. De politie kwam tussenbeide en volgt de zaak op. Hoe moet je dit soort pestgedrag best aanpakken? Kinder- [...]
Wie onze jeugd bestempelt als minder gemotiveerd, vervalt in (pret)polarisatie
VRT NWS 02/04/19 Het zou een vak moeten zijn in ons onderwijs: vaardigheden in het ontmaskeren en vermijden van polariserende en denigrerende communicatie. Aangevuld met een lesuur over het belang van pedagogische ethiek. Wie zich een mening wil vormen over de pedagogie in ons onderwijs, kent best het bredere verhaal Het is moeilijk om zelf weg te blijven van cynisme en polarisatie wanneer deze als communicatietechnieken zo overvloedig worden ingezet en toegelaten in onze media en informatiestroom. De vraag stelt zich of [...]
Naar hoogontwikkeld onderwijs: een pedagogische (r)evolutie
Essay ter gelegenheid van emeritaatsviering prof dr. Peter Adriaenssens (12/10/19) Als kinder- en jeugdpsychologe en kinder- en jeugdpsychiater werken wij al 10 jaren samen in de Praktijk voor Kinderpsychiatrie in Zutendaal. In deze ambulante praktijk gaan wij met kinderen en jongeren tussen 0 en 18 jaar met diverse kinder- en jeugdpsychiatrische problematieken én hun gezinnen aan de slag. Het is de ethiek van het huis om zoveel mogelijk verbinding te maken met de dagelijkse context van de kinderen en jongeren en intensief [...]
Spijbelaars hard(nekkig) aanpakken
VRT NWS 27/10/19 Er zat gisterenavond een spijbelaar in onze wachtkamer. Meer bepaald: een jongen, Dennis, die veelvuldig niet op school geraakt (deze woorden zijn zorgvuldig gekozen). Ik zie hem voor het eerst in onze praktijk. Dennis zit ook in de wachtkamer van het leven ontdek ik later. “U mag mij meteen mijn straf zeggen hoor mevrouw, dan moet ik uw tijd niet verspillen”. Ik leun naar voor en benadruk aan Dennis, ondanks en net omwille van zijn wantrouwigheid, dat hij belangrijk voor [...]