Studenten die een lerarenopleiding volgen aan de Hogeschool PXL hebben uitleg gekregen over hoe ze moeten omgaan met leerlingen die moeilijk gedrag stellen. Leerkrachten worden daar vaker mee geconfronteerd, en het blijkt een belangrijke oorzaak te zijn waarom ze stoppen met hun job.
Steeds vaker worden leerkrachten geconfronteerd met leerlingen die gedragsproblemen hebben, en zeker tijdens deze coronacrisis neemt dat toe. Niet weten hoe daar mee om te gaan is vaak de oorzaak waarom veel leerkrachten stoppen met hun job.
Studenten lerarenopleiding aan de hogeschool PXL hadden aangegeven beter voorbereid te willen zijn. Studentenvereniging Prominos vroeg daarom aan psychologe Katelijne Van Lommel om uitleg te komen geven. En die geeft aan dat moeilijk gedrag bij leerlingen voor heel wat leerkrachten inderdaad een probleem vormt: “Het staat redelijk bovenaan bij leerkrachten als reden om te stoppen, de moeilijke relatie met leerlingen en het moeilijk gedrag. Dat is ook iets complex om mee om te gaan en dat weegt ook heel zwaar.”
Leerkrachten krijgen ook nauwelijks tools aangereikt om daar mee om te gaan, zo gaat de psychologe verder. Maar de studenten lerarenopleiding geven nu aan beter voorbereid te willen zijn. “Ze stellen redelijk snel vast dat het klassieke straffen en belonen niet werkt, en dat ze daar op een andere manier mee moeten omgaan, en daar willen de studenten meer kennis over verwerven.”
Leerrijke avond
De studenten vonden de uitleg alvast boeiend en waren met velen aanwezig. “Ze gaf heel praktijkgerichte voorbeelden, het was heel interessant,” zo klonk het.